Moestuin boeken recensies 2021
02 december 2021

Moestuin boeken recensies 2021

Moestuin boeken zijn er in vele soorten en maten. Ik review in deze blog kort de boeken uit de twee podcasts specials die we hebben gemaakt over moestuin boeken. In deel 1 zitten o.a. de boeken van Angelo Dorny, de Makkelijke Moestuin en Floor Korte, je beluistert hem hier. In deel 2 zitten o.a. de boeken van Mme Zsazsa, Wim Lybaert en Hans van Eekelen van GROENMOES, je beluistert deze hier.

Boek 1: De Meisjes van de Moestuin

Het boek bevat wat basis informatie over moestuinieren (gereedschap, inrichting, bodem en zaaien), maar het boek draait vooral om hoe je bepaalde producten kweekt en wat je er vervolgens van kunt maken. Zoals courgette, salie, rabarber, wortels en vijgen.

Boek 2: De Makkelijke Moestuin

Dit boek sluit perfect aan op het systeem van de Makkelijke Moestuin. Het is een soort schoolboek waar alle stappen kort en duidelijk staan uitgelegd. Als je een Makkelijke Moestuin bak hebt of zelf gaat maken (staat uitgelegd in het boek hoe dat moet), én gegarandeerd succes wil, dan is dit boek misschien wel iets voor jou!

Boek 3: De Urban Moestuin

Lijkt qua opbouw erg op de Makkelijke Moestuin. Het formaat van de bak in dit boek is net wat anders. Het boek is ingericht op productie, dus je kan alles kopiëren en plakken. Een handig boek voor de beginnende moestuinierder, die graag stappen kopieert en plakt voor het beste resultaat.

Boek 4: Angelo's Groentetuin

Dit is al een oud boek van Angelo Dorny en vond Joris in de krochten van de bibliotheek. De informatie klopt nog, maar de lay-out van het boek is inmiddels flink verouderd.

Boek 5: De Moestuin

Een fijn moestuin boek voor een beginnende moestuinierder. Floor neemt je verhalend mee in haar moestuin vanaf januari t/m december, zonder een stortvloed aan informatie over van alles en nog wat! Per maand vertelt ze je wat er allemaal te doen is in de moestuin en geeft ze je tips, tricks, do's en dont's.

Boek 6: De Groene Tuin

Dit boek heeft niet zoveel met moestuinieren te maken, maar het kan wel een hele leuk aanvulling zijn op je moestuin. Floor laat je zien hoe je van jouw tuin een groene oase kan maken. Van tuinontwerp tot makkelijke planten en verschillende DIY's.

Boek 7: Een jaar in de Moestuin

In dit boek wordt van alles en nog wat behandeld, maar niks is super duidelijk uitgelegd. Het is geschreven voor mensen met moestuin en zonder moestuin, voor mensen met alleen balkon en voor alles wat daar nog buiten en tussen valt. De foto's zijn prachtig, maar wij zouden niemand dit boek aanraden.

Boek 8, 9 en 10: Het Nieuwe Moestuinieren, Zaaiagenda & Van Zaaien tot Oogsten

Dit zijn de lievelingsboeken van Joris. Het Nieuwe Moestuinieren is een heel fijn praktijkboek/encyclopedie waarin je alle informatie rondom moestuinieren kunt vinden. Van aaltjes en aanaarden tot zuring, zwarte bes en zweefvlieg. Het is niet stap-voor-stap geschreven. Maar alle vragen die je kunt bedenken staan er in! De Zaaiagenda is heel erg fijn omdat welk boek je ook hebt gelezen, uiteindelijk moet je toch écht aan de slag. Er is één vraag die altijd terugkomt en dat is 'Wat kan ik nu nog zaaien?'. In de Zaaiagenda kun je dat per maand allemaal super overzichtelijk terug vinden. Soort, wanneer het gaat kiemen, hoe je het zaait, verschillende rassen. Kun je iets vaker zaaien? Dan komt dat gewas elke maand weer terug in het boek. Het boekje van Zaaien tot oogsten is een klein pocketboekje waarin een korte uitleg staat per gewas. Wellicht handig om bij de hand te hebben als je in de moestuin bezig bent.

Boek 11: Handboek Ecologisch Tuinieren

Dit is een encyclopedie zoals je ze herinnert van vroeger. Heel dik. Heel veel (goede) informatie. Geen plaatjes. Ruud vindt het fantastisch, maar mij maak je er niet blij mee. De echte moestuin nerds vinden dit boek sowieso fantastisch. Veel mensen die later nog aan bod komen in dit lijstje hebben dit boek ook gebruikt om hun eigen moestuin te verbeteren.

Boek 12: De Moestuin van Mme Zsazsa

Dit is mijn lievelingsboek. Het is een dik boek waarin Mme Zszsa (Kim Leysen) je meeneemt in haar moestuin. Vanaf het begin van de moestuin tot zaden winnen. Vervolgens vertelt ze per groenten (van aardappel tot zuring) allerlei zaken zoals:  de plaats in de moestuin, zaaien, verplanten, onderhoud, oogsten en bewaren. Vervolgens vertelt haar vriendin Dorien hoe je het kunt bereiden. Het boek wordt afgesloten met allerlei recepten van maand tot maand. Behalve dat de info heel goed is in het boek is het dus ook heel leuk geschreven en vormgegeven. Ohja en had ik al verteld dat Mme Zsazsa voorstander is van een natuur inclusieve moestuin? Nou bij deze! Een vrouw naar m'n hart.

Boek 13: Zaaigoed

Dit boek is ook geschreven door Mme Zsazsa. Ik vind dit een boek voor gevorderde moestuinierders. Mme Zsazsa legt je uit hoe je de optimale moestuin kan bereiken. Het principe is vol, voller, volst! Een beginnende tot gemiddelde moestuinierder kan hier denk ik niet zoveel mee omdat je echt wel veel ballen tegelijk moet hoog houden en overspoeld wordt met informatie. Ik ga hem echter zelf wel gebruiken. Want hoe meer eten uit eigen tuin hoe beter! Ze legt in dit boek ook nog een heel stuk uit over de optimale Serre en waar je op moet letten als je er een koopt en gaat plaatsen. Zelf ben ik het meest fan van het hoofdstuk 'De Kalender', daarin staat per maand wat zij doet in de moestuin. En voor mezelf als ook gevorderde moestuinierder is dit heel leuk om te lezen en er af en toe bij te pakken (ben ik niks vergeten?).

Boek 14: Mijn Moestuin

Dit boek van Wim Lybaert is net als De Moestuin van Mme Zsazsa en De Moestuin van Floor Korte een heel leuk boek voor beginners. Verhalend neemt die je mee in zijn moestuin. Wim legt in het eerste deel uit waar je op moet letten bij je eerst moestuin. Je leest over waar je de moestuin het beste kunt plaatsen, hoeveel ruimte je nodig hebt, het maken van een moestuinplan, compost maken, hoe je plant en zaait en met welke problemen je te maken kunt krijgen. Vervolgens neemt die je per maand mee wat je kunt gaan doen en kunt zaaien. Verder staat er nog heel veel handige info in zoals groentefiches, informatie over kruiden, moestuinkalender en handige adressen. Het is een dik boek van goede kwaliteit en de foto’s die erin staan zijn prachtig.